شما اینجا هستید: خانه / کسب و کار / ۱۰ راهکار موثر یک دقیقه ای در برخورد با زمان؛ برای بهره وری بیشتر
۱۰ راهکار موثر یک دقیقه ای در برخورد با زمان؛ برای بهره وری بیشتر

۱۰ راهکار موثر یک دقیقه ای در برخورد با زمان؛ برای بهره وری بیشتر

00001

با وجود خواندن کتاب های زیادی در مورد “تکنیک های مدیریت زمان در مواقعی که سرتان شلوغ است”،  مواردی بسیار پیچیده و گاهی مبهم بیان میشود.

اما این ۱۰ راهکار بسیار ساده که در اینجا آمده هر کدام کمتر از ۱دقیقه وقت شما را میگیرد. اما نتیجه ی هرکدام میتواند بسیار شگفت انگیز باشد.

۱-   به ۳ چیز نه بگویید

این هفته به ۳ الزامی که انرژی، زمان و انگیزه ی شما را از بین می برد نه بگویید. یکی از ساده ترین راه ها برای داشتن زمان، انرژی و انگیزه ی بیشتر؛ نه گفتن به الزامات بی معنی است که کارایی شما را پایین می آورد.

۲-   همه ی هشدار های ایمیلتان را خاموش کنید

هشدار ایمیل جدید زمان زیادی را از شما نمیگیرد اما به شدت توجه شما را به خودش جلب میکند. هر زمانی که یک هشدار جدید می آید، شما به آن نگاه میکنید (اگر فقط در همین حد باشد) و شما باید دوباره سعی کنید تا توجهتان را به موضوعی که سعی میکردید بر آن تمرکز داشته باشید برگردانید.به نظر من بهتر است به طور کامل خاموشش کنید.همچنین هشدار های ایمیل معمولا اونقدری جزئیات ندارند که برای ما قابل استفاده باشند.

زمانی که در حال آماده کردن تنظیمات ایمیل خود هستید، فکر میکنم که بهتر باشه تناوب چک کردن ایمیل جدید را هم کم کنید(به اضافه اینکه این مار باعث میشه دستگاه تلفن شما هم با چک کردن کمتر باتری کمتری مصرف کند)

۳-  لیستی از همه ی چیزهایی که منتظرش هستید آماده کنید.

احتمالا یک لیست لیست از کارهایی که قرار است انجام بدهید دارید چون در غیر این صورت تعهدات و الزامات بسیاری هر روز در ذهنتان خواهد بود. وقتی شما یک لیست از چیزهایی دارید که منتظرش هستید،میتوانید مطمئن شوید که چیزی را از دست نمیدهید و با این کار نگرانی کمتری در مورد کارها و فعالیت هایی که میخواهید در اولویت قرار گیرند خواهید داشت.

۴-  با قانون دو دقیقه زندگی کنید

یکی از چیزهای مورد علاقه ی من در متدولوژی “انجام دادن کارها” از دیوید آلن، قانون دو دقیقه است. بسیار ساده است: لحظه ای که میخواهید کاری را انجام دهید (مثل زمانی که یک ایمیل جدید دریافت میکنید باید به آن واکنش نشان دهید        ) اگر این کار کمتر از دو دقیقه از وقت شما را میگیرد انجامش دهید.اگر بیشتر از ۲دقیقه وقت شما را میگیرد برای بعدا انجامش دادنش برنامه ریزی کنید.

در عمل این قانون فوق العاده خوب کار میکند.

۵-  یک لیست از ۳ نتیجه که امروز قصد رسیدن به آن را دارید درست کنید.

نه کار هایی که باید انجام دهید؛ بلکه نتیجه. قانون ۳ یکی از رسوم مورد علاقه ی من در بهره وری است. و قدرتش در سادگی آن نهفته است. ۳نتیجه ای که از امروز میخواهید را مشخص کنید؛ نه کارهایی که باید انجام دهید، نتیجه ی نهایی که میخواهید بگیرید.از خودتان بپرسید اگر امروز تمام شود کدام سه چیز است که میخواهید محقَق شود.

۶-  شروع به کار کردن بر روی زمان “پومودورو” کنید.

تکنیک پومودو یک تکنیک ساده ی مدیریت زمان است که زمان شما به قسمت های کوچکتری تقسیم میکند.برای ۲۵ دقیقه همه عوامل حواس پرتی ممکن را خاموش میکنید و فقط بر روی یک چیز در آن زمان کار میکنید، پس از اولین “پومودورو” خود ۵ دقیقه استراحت کنید و پس از آبی به دست و صورت زدن دو بار دیگر آن زمان را تکرار کنید.

پس از آن بر روی یک ۲۵ دقیقه ی دیگر کار کنید و یک استراحت ۱۵ دقیقه ای یا بیشتر داشته باشید. این تکنیک با تقسیم زمان شما به بخش های ۲۵ دقیقه ای باعث کاهش وظایف مبهم و ناخوشایند از لیست انجام کارهای شما میشود.

۷-  یک فعالیت که به شما انرژی بیشتری میبخشد پیدا کنید و انجام دادن آن را برنامه ریزی کنید.

لزوم وجود این تکنیک در لیست انجام کارهای به نظر بسیار واضح است، اما کسی وقتی برای آن نمی گذارد.آیا در اطراف خود کسانی رو دیده اید که پس از صحبت با آنها انرژی و انگیزه ی بسیاری به شما منتقل میشود؟ یک ملاقات با آنها ترتیب دهید. آیا چیز خاصی وجود دارد که با انجام دادنش انرژی زیادی دریافت کنید؟ مثل رفتن به باشگاه ورزشی یا انجام مدیتیشین یا وقت گذراندن با کودکتان. برای آنها هم برنامه ریزی کنید.

۸-  وقت استراحت های بیشتری داشته باشید.

ممکن است که این موضوع کمی متضاد به نظر برسد، اما داشتن وقت استراحت بیشتر یکی از چیزهای مورد علاقه  ی من برای بهره وری بیشتر است.استراحت مانع خستگی و کم کارآمدی شما میشود. و به آرامش شما، دور شدن از جو کارتان، تامل کردن و دریافت ایده های بهتر.حتی فکر میکنم یک استراحت ۱دقیقه ای میتواند تاثیر بسیار زیادی در میزان بهره وری شما داشته باشد.

۹-  برای مشخص کردن زمانی که به کامپیوتر خود اختصاص میدهید برنامه ی RescueTime را دانلود کنید.

RescueTime  یک ابزار رایگان است (قابل استفاده در PC, Mac یا سیستم عامل اندروید) که به طور دقیق نشان میدهد چه مقدار زمان با کامپیوتر صرف کرده اید.به آسانی میتوان برنامه در این سرویس عضو شد و با دریافت برنامه از اینترنت و تنظیم کردن آن و بدون هیچ توجه اضافی به برنامه؛ در پایان هفته در یک ایمیل میزان بهره وری تان برای شما فرستاده میشود، پس از آن شما میتوانید با وارد شدن به وب سایت شرکت به طور دقیق متوجه شوید زمان شما چه شده است.

۱۰- اولین و نزدیک ترین قدمی که نیاز دارید برای انجام کاری که هموراه به تعویق می انداختید را مشخص کنید.

یکی از دلایلی که افراد به طور مرتب کارهایشان را به تعویق می اندازند این است که وظایف و کارهایی که میخواهند انجام دهند بسیار مبهم است. یک چیز که همواره آنرا به تعویق می انداختید را انتخاب کنید و اولین و نزدیکترین کاری که که باید برای رسیدن به آن انجام دهید را انتخاب کنید. این روش باعث میشود که کاری که میخواهید انجام دهید ابهام کمتری داشته باشد.و مانند یک هل دادن به جلو برایتان خواه بود.

ترجمه : روزبه دزفولیان

کپی برداری از این مقاله به همراه ذکر نام این سایت و نام مترجم نشانه فرهنگ و احترام شما به قانون کپی رایت میباشد.

درباره ی حمیدرضا هاشمی علیا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد . فیلدهای موردنیاز علامت گذاری شده اند *

*

*

code

بپر بالا !