شما اینجا هستید: خانه / متفرقه / اثرات مفید خنده

اثرات مفید خنده

در دنياي امروزي كه استرس و اضطراب در ميان اكثر افراد از كودكان گرفته تا سالمندان موج مي‌زند اكثر افراد تنها به فكر تامين امرار معاش و رفع مشكلاتشان هستند  و كمتر كسي يافت مي‌شود كه براي شادي و خنده وقت بگذارد و اگر هم افرادي به فكر شاد كردن و خنداندن خود باشند از ديد افراد ديگر جامعه غيرعادي به‌نظر مي‌آيند و گويي اين افراد هيچ مشكلي در زندگي ندارند.
غافل از آنكه كسي كه بتواند در برابر ناملايمات و شرايط دشوار زندگي خودش را شاد نگه دارد عملي بسيار شجاعانه و عاقلانه انجام داده است. اكثر افراد جدي بودن، رسمي و خشك‌بودن را صفت مثبتي مي‌دانند و هيچ‌گاه به‌خودشان اجازه نمي‌دهند لحظاتي از اين پوسته سفت و سخت بيرون آيند و موجب خنديدن و شاد كردن خود و حتي اطرافيانشان شوند. به همين دليل يك زندگي يكنواخت و حتي توأم با افسردگي و كسالت بار را دنبال مي‌كنند. در عوض، افراد شاد زندگي را زياد سخت نمي‌گيرند و كمتر دچار بيماري مي‌شوند.
براي آنكه از زير بار كسالت و يكنواختي و حتي بيماري رهايي يابيد، لحظاتي را به خنديدن و خنداندن اختصاص دهيد. توجه شما را به مطلب زير جلب مي‌كنيم تا خود تفاوت بين خنده و استرس را كه توسط روانشناس مارك‌واشون نوشته شده است، ببينيد و قضاوت كنيد.
نويسنده و ناشر آمريكايي‌، نورمن كازينز، كه از يك بيماري مهلك و بسيار رنج آور كه تقريبا تمام اعضاي بدنش را فلج كرده بود درد مي‌كشيد، شرح داده است كه چگونه توانسته با مصرف ويتامين C و خنديدن زياد، دوباره اعضاي بدنش را به حركت درآورد و كارش را از سر گيرد‌. او توضيح داده كه چگونه يك دوره خوب خنديدن‌، ۲ساعت خواب بدون درد براي او به همراه داشته است.
كازينز در كتابش «آناتومي بيماري»، شرح داده است كه خنده ارزش درماني داشته و يا به عبارتي همانند «جليقه ضد‌گلوله» ما را در برابر اثرات مخرب ناشي از عواطف و هيجانات منفي محافظت مي‌كند. خنده، ترس از بيماري را متوقف مي‌كندو از اين‌رو از سفت شدن رگ‌هاي خوني و تغييرات بيوشيمي مضر در بدن جلوگيري مي‌كند.
ارزش خنده در زندگي روزانه ديگر معلوم نيست. ما به افراد خيلي جدي و خشكي تبديل شده‌ايم و بايد مبلغ زيادي به بذله گويان و شومن‌ها بپردازيم تا ما را به خنده اندازند. احتمالا كانادا در هر متر مكعبش بيشترين شومن‌ها را دارد… با اين حال زماني كه بچه بوديم، مي‌توانستيم به‌طور متوسط ۴۰۰‌بار در روز بخنديم! درحالي‌كه در سنين بزر گسالي، خيلي كم پيش مي‌آيد كه ۱۰‌بار در روز بخنديم.
تحقيقات به‌دنبال اثبات اثرات مفيد خنده در برابر پيامدهاي مضر استرس روي بدن هستند. در حقيقت زندگي به‌شدت جدي و خشك است. در اينجا چند مورد از اثرات مفيد خنده را در مقايسه با اثرات استرس ارائه مي‌دهيم.
ناگفته نماند كه ورزش هم مانند خنده همين اثرات را دارد. درحالي‌كه استرس ريتم تنفسي را افزايش مي‌دهد، خنده اين امكان را فراهم مي‌سازد تا تبادل اكسيژن به سهولت در خون انجام شود و موجب تميزي شش‌ها مي‌شود.
بر خلاف استرس كه موجب تسريع ضربان قلب و افزايش فشار خون مي‌شود، خنده ضربان قلب را متعادل نگه مي‌دارد و فشار شرياني را كاهش مي‌دهد. علاوه بر آن، از آن به‌عنوان سلاحي مؤثر در جلوگيري از سكته قلبي‌، در بسياري از بيمارستان‌هاي آمريكا استفاده مي‌شود.
زماني كه دچار استرس هستيم، ماهيچه‌هايمان سفت و منقبض مي‌شوند. خنده بر خلاف آن موجب شل‌شدن ماهيچه‌ها‌، ماهيچه‌هاي صورت، گردن، سينه، شكم، دست‌ها و پاها مي‌شود. مي‌گويند كه يك خنده درست و حسابي معادل ۱۰‌دقيقه شل كردن تمام اعضاي بدن‌است.
آخرين باري كه از ته دل خنديده‌ايد به چه زماني برمي‌گردد؟ اگر مدت زمان زيادي از آن مي‌گذرد تنها كافيست خاطره آن‌را به ياد آوريد تا خنده دوباره وجود شما را فرا گيرد.
استرس روي كيفيت خوابمان اثر منفي مي‌گذارد درحالي‌كه خنده با مهار كردن تنش‌ها كيفيت خواب را بهتر مي‌كند.
استرس موجب كند شدن هضم مي‌شود. چنانچه از ته دل بخنديد، خنده موجب ورزش شكم و تكان خوردن روده‌ها مي‌شود كه به هضم بهتر غذا و دفع راحت‌تر مواد زائد بدن كمك مي‌كند.
خنده اين امكان را فراهم مي‌سازد تا شما  بازيگوش‌تر و شوخ طبع‌تر شده‌، تنش‌ها و ترس‌ها را برطرف كرده و موقتا منطق، سرسختي و جديت زياد را كنار بگذاريد.
درحالي‌كه استرس اثربخشي سيستم ايمني بدن را كاهش مي‌دهد، برخلاف آن، خنده آن‌را تقويت مي‌كندو تعداد گلبول‌هاي سفيد خون را افزايش مي‌دهد.خنده احساس راحتي آني ايجاد مي‌كند و توليد كورتيزول كه از آن به هورمون استرس نام برده مي‌شود را كاهش مي‌دهد.
خنده دماي بدن و آنزيمي كه بدن را در برابر زخم معده محافظت مي‌كند افزايش مي‌دهد و به اكسيژن رساني به بافت‌ها كمك مي‌كند.
خنده موجب افزايش توليد آندروفين و يا همان هورمون طبيعي شادي مي‌شود كه نقش بسيار مهمي در برطرف كردن درد دارد.
خنده كاركرد دو نيمكره مغز را با هم هماهنگ مي‌كند. به همين دليل است كه در زمان ناراحتي و يا زماني كه خوب نخنديده‌ايد، نبايد تصميمات مهم بگيريد. و باز هم نتايج مثبت بي‌شماري از خنده كه در زندگي روزانه و به‌خصوص در محيط كار كه اغلب استرس‌زا است، وجود دارد.
در واقع، خنده به ارتباطات كمك مي‌كند، پرخاشگري را كاهش مي‌دهد و سبب مي‌شود تا خطاها و اشتباهات را بزرگ جلوه ندهيم و به قوه تخيل و خلاقيت كمك مي‌كند.
بنابراين به‌دنبال افراد شاد باشيد؛ افرادي كه هر بار شما را به خنده اندازند، نه افرادي كه ديگران را دست مي‌اندازند و به عيوب و بدبختي‌هاي ديگران مي‌خندند بلكه چيزهاي مضحك و خنده‌دار زندگي را پيدا كنيد و به آنها بخنديد. به‌دنبال چيزهايي باشيد كه در ظاهر معقول و مهم هستند اما آنها را غيرمعقول و سطحي و خنده دار ببينيد.
سپيده حسينعلي عراقي

درباره ی حمیدرضا هاشمی علیا

یک دیدگاه

  1. خیلی از مترجم محترمه متشکریمدز راه آگاه سازی.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد . فیلدهای موردنیاز علامت گذاری شده اند *

*

*

code

بپر بالا !